SpotOnMedics Intelligence: gids door de wereld van big data
Het begon in 2010 met een fysiotherapeut die op zoek was naar iemand die met hem kon meedenken over de stand van zaken in zijn praktijk. Hij had te veel mensen om zich heen verzameld: van boekhouder tot ICT-beheerder, van zijn maten tot personeelsadministrateur. Dat moest eenvoudiger en overzichtelijker kunnen. Reden voor SpotOnMedics om hierop in te springen. (Lees ook: Interview met Harry Geurkink.)
‘We hebben een totaaloplossing ontwikkeld waarmee we een praktijk volledig kunnen ontzorgen’, vertelt Niels Rientjes, klantsuccesmanager bij SpotOnMedics. ‘Het gaat om een drielagenmodel waarmee we één type klant, de fysiotherapiepraktijk, op drie niveaus helpen: agenda- en EPD-software, financiële diensten, waaronder personeels- en salarisadministratie én advies en big data. Als het om advies en big data gaat willen we de reisleider van de praktijken zijn.’
Intern kwaliteitssysteem
Het paradepaardje is SpotOnMedics Intelligence. Met deze analyse- en adviestools worden de data van een fysiotherapiepraktijk op een dashboard gevisualiseerd. In één oogopslag is te zien in welke mate een patiënt hersteld is, hoeveel behandelingen hij daarvoor nodig heeft gehad en hoeveel het gekost heeft. Met name in een groep van praktijken komen data samen in een zogenaamde ketendatabase, waardoor trends zichtbaar worden.
Rientjes: ‘Door data bij elkaar te brengen, kun je als praktijkhouder analyses maken en zo werken aan strategisch en financieel voordeel. Blijkt er bijvoorbeeld een fysiotherapeut uit te schieten vanwege zijn efficiënte aanpak van lage rugpijnklachten, dan kun je zijn expertise gebruiken om collega’s op te leiden. Therapeuten leren dus van elkaar. Ook bereik je een uniforme werkwijze. Eigenlijk creëer je zo een intern kwaliteitssysteem.’
In Zuidoost Gelderland, waar 25 fysiopraktijken samen de coöperatie Fysiocare hebben opgericht, en ook een eigen gezamenlijke regionale database hebben opgezet, zien ze de voordelen. SpotOnMedics Intelligence levert hen inzicht op in alle cijfers uit de regio, waardoor ze elkaar kunnen controleren, bediscussiëren en evalueren.
Kunstmatige intelligentie
Bijkomend voordeel is de transparante communicatie met de zorgverzekeraar. Rientjes: ‘Met deze data in je hand heb je een gelijkwaardige positie in gesprek met de zorgverzekeraar. Je kunt laten zien wat je prestaties zijn. Maar ook voor de patiënt heeft het meerwaarde. De groeiende dataset helpt bij het voorspellen van bijvoorbeeld het aantal benodigde behandelingen voor een patiënt met een bepaald profiel. Het hebben van data ondersteunt dus bij de zoektocht naar een efficiënt zorgpad.’
Die voorspellende waarde van data – kunstmatige intelligentie - is volgens Rientjes de trend in de ICT-wereld en sinds kort ook bij de klanten van SpotOnMedics. ‘Voldoende en valide data leveren betrouwbaardere uitspraken op dan die van een therapeut. Steeds meer partijen zetten zich in voor dataverzameling. Big data is het nieuwe goud, maar dan wel in handen van de praktijkhouder.’
ICT en veiligheid
De veiligheid rondom SpotOnMedics Intelligence is gegarandeerd, zegt Rientjes. Maar helaas, vindt hij, is het bewustzijn over ‘ICT en veiligheid’ bij veel praktijkhouders nog te laag. ‘Er zijn nog steeds praktijken die het wachtwoord ‘welkom01’ hanteren. Een groot aantal praktijken loopt achter als het om ICT-oplossingen gaat. Als je data op een server van de praktijk hebt staan, heb je een geïsoleerde oplossing. Terwijl we juist toe moeten naar een nationale zorginfrastructuur waarbij al die losstaande oplossingen samenkomen. We hopen dan ook SpotOnMedics uit te gaan rollen door heel Nederland.’
Link: SpotOnMedics

Dashboard van SpotOnMedics Intelligence
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Huisarts in Beeld: digitale hulplijn voor huisartsenpraktijken
27 nov om 12:30 uur5 minVooral in landelijke regio’s staan veel huisartsenpraktijken onder druk. Baukje Hogeboom,…
KNMT: 'Tijd niet rijp voor onderhandelingen over cao'
5 nov om 15:00 uur3 minDe ledenraad van de KNMT heeft het bestuur gevraagd duidelijkheid te verschaffen over de cao…
DentalRules Gebruikerscongres 2025: Samenwerking en innovatie gaan hand in hand
16 okt om 12:17 uur5 minOp donderdag 25 september kleurde het Olympisch Stadion in Amsterdam goud. Tijdens het…
Huisartsenorganisatie Medi-Mere pioniert succesvol met Juvoly-AI in telefonische triage
4 sep om 15:00 uur5 minDentalRules Gebruikerscongres 2025: Een dag vol inspiratie in het Olympisch Stadion
4 sep om 14:30 uur3 minHeeft u zin in een dag vol inspiratie, praktische inzichten en waardevolle ontmoetingen?…
Cobbler Cloud: een veilig en onafhankelijk alternatief voor grote cloudaanbieders
28 aug om 09:00 uur5 minDe digitale voordeur: zo maak je zorg toegankelijker en efficiënter
10 jul om 15:00 uur4 minPatiënten verwachten duidelijkheid. Zoveel mogelijk gemak en snelheid. Toch blijft de…
Ksyos helpt de laag complexe zorg buiten het ziekenhuis te organiseren
4 jun om 15:30 uur4 minRecent is voormalig internist-infectioloog Joop Arends als medisch directeur gestart bij Ksyos. Hij blikt terug…

Reactie toevoegen