Blog: Kernwaarden
Op de meeste websites pronkt wel een mooi lijstje kernwaarden. Niets mis mee, maar vaak gebeurt er in de praktijk (letterlijk) niets mee. Vraag maar eens tijdens de lunchpauze of je collega’s ze kunnen benoemen. Een tip: zoek ze vooraf zelf even op. ;)
Uiteindelijk draait het niet om een mooi lijstje op een website. Het gaat erom of jullie als team een gedeelde set waarden hebben waar jullie naar handelen, jullie helderheid geeft wanneer er beslissingen gemaakt moeten worden, als een intern kompas fungeert en er uiteindelijk voor zorgt dat jullie effectief samenwerken.
Kernwaarden bepalen
Een groot misverstand is dat die lijst per se met het hele team opgesteld moet worden. Ik ben er zelfs van overtuigd dat je er soms slimmer aan doet om dat juist niet te doen. Stel, je wilt een nieuwe koers in slaan, dan ga je toch niet met de ‘oude’ groep je kernwaarden bepalen? Dan krijg je alleen maar meer van wat je nu hebt en niets van wat je anders wilt. Bovendien is het maar de vraag of je dan de juiste kernwaardes ophaalt. Efficiëntie is geen kernwaarde die assistentes snel zullen benoemen, maar die voor een praktijkhouder wel degelijk een kernwaarde zou kunnen zijn. En hoe besluit je bovendien wat wél en wat níet een kernwaarde wordt: de meeste stemmen gelden? Dat lijkt me niet.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel heel belangrijk dat het gedeelde kernwaarden worden. Dat lukt niet door alleen een A4'tje op te hangen in de teamruimte (“zo, ik heb het gedeeld”), maar wél door het te laten leven binnen het team. Benoem de kernwaarden in wat je ziet gebeuren, haal de waarden aan als je iemand feedback geeft, pak ze erbij wanneer er strubbelingen zijn en vraag wat mensen zouden zeggen of doen als ze in lijn met deze waarden zouden handelen. Tolereer geen gedrag dat hiermee in strijd is. Zorg dat mensen die zich er niet in kunnen vinden vertrekken en trek nieuwe medewerkers aan die er net zo enthousiast over zijn als jij.
Tot slot, de allerbelangrijkste: Practice what you preach! Want jij zult zelf de grootste invloed zijn op het laten leven van de kernwaarden in je eigen praktijk!
Marloes den Heijer – Teambuilder voor (tandarts)praktijken en auteur van het boek Passie in Praktijk – Lessen van ondernemende tandartsen. www.passieinpraktijk.nl

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Webinar ‘HR-actualiteiten’: Overzicht, grip en praktische handvatten voor praktijkmanagers
1 dec om 16:30 uur5 minAdem in, adem uit: zo geef je stress minder grip op je werkdag
25 nov om 09:00 uur4 minEen werkdag kan soms voelen als een sprint die onverwacht verandert in een marathon. Je start fris, maar…
‘Beeld dat vrouwen alleen in deeltijd willen werken is achterhaald’
12 nov om 11:45 uur3 minHet aantal Nederlanders met een voltijdbaan is de afgelopen tien jaar met bijna vijftien…
Edin presenteert de ABC-Management formule. Dé routekaart voor jouw groei als praktijkmanager
10 sep om 10:00 uur4 minAls praktijkmanager ben je continu in beweging. Misschien ben je klaar voor meer…
Training ‘One Minute Coach in drie maanden!’
26 jun om 17:30 uur4 minHelpen is goed, coachen is beter. Voor jezelf, je medewerkers en de praktijk. Maar wat is het verschil precies…
Laura Bas over vier generaties op de werkvloer: ‘Zoek de verbinding in plaats van de verschillen’
20 jun om 10:48 uur4 minGeneratie Z-expert Laura Bas gaf tijdens de Dag van de Praktijkmanager op 12 juni een inspirerende keynote over…
Nora Ennahachi bij de PM Dag: ‘Begin bij authentiek leiderschap, ontwikkel je en maak je onmisbaar’
19 jun om 17:00 uur4 minTijdens een boeiende masterclass deelde Nora Ennahachi, operationeel directeur van MyDent en oprichter van Dent…
Kim Vermeulen over Coöperatie Paramedie Gelderland Midden: ‘Samenwerken is geen project, maar is blijvend’
17 jun om 15:30 uur5 minKim Vermeulen, praktijkmanager bij FysioDynamiek, is een van de drijvende krachten achter de Coöperatie…

Reactie toevoegen