Er is geen ontkomen aan: een goede website voor uw praktijk
Omdat het aandeel websitebezoekers tegenwoordig voor meer dan 50% uit mobiele gebruikers bestaat, is het bovendien belangrijk dat uw website niet alleen optimaal presteert op desktop, maar ook op tablet of mobiel. Er is dus geen ontkomen meer aan: een succesvolle website is onmisbaar voor uw praktijk of instelling. Maar wat is nou een succesvolle website? Stelt u zich hiervoor de volgende drie vragen:
1. Hoe komen bezoekers op mijn website?
2. Voelt de bezoeker zich thuis op mijn website?
3. Hoe zorg ik dat bezoekers mijn cliënten worden?
Hoe komen bezoekers op mijn website?
De belangrijkste bron van bezoekers zijn zoekmachines zoals Google of Bing. Het is dus van groot belang dat uw website goed scoort in de zoekmachines. Om hoog in zoekmachines te komen heeft u om te beginnen een technisch geoptimaliseerde website nodig. Daarnaast moet uw website voorzien zijn van relevante, interessante en actuele content die zoekmachines overtuigen van de kwaliteit van uw website.
Voelt de bezoeker zich thuis op mijn website?
Wanneer bezoekers uw website eenmaal gevonden hebben, is het van belang ze daar te houden. Allereerst wilt u de bezoeker het gevoel geven dat hij bij een goede en betrouwbare zorgverlener terecht is gekomen. De look en feel van uw website is dus essentieel. Als het vertrouwen gewonnen is, gaat de bezoeker op zoek naar de geschikte informatie. Bezoekers zijn van huis uit ongeduldig, dus zorg dat ze snel en makkelijk hun weg kunnen vinden op uw website. Een zoekvenster, een sectie met veelgestelde vragen en een overzichtelijke presentatie van diensten helpen de bezoeker daarbij. Belangrijke voorwaarde is dat uw website responsive is. Een responsive website verschaalt met het beeldscherm mee, zodat de website ook op een mobiele telefoon goed leesbaar is.
Hoe zorg ik dat bezoekers mijn cliënten worden?
Goed, de bezoeker heeft zijn weg via de zoekmachine naar de juiste informatie op uw website afgelegd. Maar daarmee zit uw bezoeker nog niet in uw praktijk. Het is nu zaak om hem over te halen. Middels een mooie call to action roept u de bezoeker op om over te gaan tot contact opnemen: “Maak een afspraak voor een halfjaarlijkse controle”, “Boek nu een consult” of “Zoek de dichtstbijzijnde praktijk”. Een nieuwe cliënt is nu niet ver meer.
Eenvoudige weergave van de werkelijkheid
Zo simpel als het hierboven geschreven staat, zo lastig kan het zijn om het in de praktijk te brengen. Wist u bijvoorbeeld dat uw positie in Google bepaald wordt door meer dan 300 factoren? En dat het installeren van een SSL-certificaat niet alleen bijdraagt aan het vertrouwen van de bezoeker, maar ook de positie in de zoekmachines beïnvloedt? En wist u bijvoorbeeld dat de kleur van de call to actionbutton van invloed is op het succes ervan? Waarschijnlijk niet, want u heeft genoeg andere zaken aan uw hoofd. Laat daarom eens uw huidige website onder de loep nemen door een professional. Dan weet u hoe u ervoor staat en welke stappen u kunt ondernemen voor een succesvolle, overtuigende en wervende website.
Door: Daan van Dijk, eigenaar van Tijdvooreensite (voor alle online zaken van uw praktijk)
Meer informatie vindt u op www.tijdvooreensite.nl

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Huisarts in Beeld: digitale hulplijn voor huisartsenpraktijken
27 nov om 12:30 uur5 minVooral in landelijke regio’s staan veel huisartsenpraktijken onder druk. Baukje Hogeboom,…
DentalRules Gebruikerscongres 2025: Samenwerking en innovatie gaan hand in hand
16 okt om 12:17 uur5 minOp donderdag 25 september kleurde het Olympisch Stadion in Amsterdam goud. Tijdens het…
Huisartsenorganisatie Medi-Mere pioniert succesvol met Juvoly-AI in telefonische triage
4 sep om 15:00 uur5 minDentalRules Gebruikerscongres 2025: Een dag vol inspiratie in het Olympisch Stadion
4 sep om 14:30 uur3 minHeeft u zin in een dag vol inspiratie, praktische inzichten en waardevolle ontmoetingen?…
Cobbler Cloud: een veilig en onafhankelijk alternatief voor grote cloudaanbieders
28 aug om 09:00 uur5 minDe digitale voordeur: zo maak je zorg toegankelijker en efficiënter
10 jul om 15:00 uur4 minPatiënten verwachten duidelijkheid. Zoveel mogelijk gemak en snelheid. Toch blijft de…
Ksyos helpt de laag complexe zorg buiten het ziekenhuis te organiseren
4 jun om 15:30 uur4 minRecent is voormalig internist-infectioloog Joop Arends als medisch directeur gestart bij Ksyos. Hij blikt terug…
MO Plek is vanaf nu Mijn PM!
11 mrt om 10:01 uurLeden van het PraktijkmanagersNetwerk kunnen al jaren gebruik maken van de netwerktool MO Plek. Hierin vind je…

Reactie toevoegen