Berit Koopmans over ‘In-, door- en uitstroom van medewerkers’: ‘Bij HR-beleid gaat het om balans houden’

Berit Koopmans, consultant HRM bij Visser & Visser Salaris en Advies. (Foto Vissier & Visser)
Berit Koopmans is consultant HRM bij Visser & Visser Salaris en Advies. Samen met collega Sanne van Dienst verzorgt ze de workshop In-, door- en uitstroom van medewerkers tijdens de Dag van de Praktijkmanager (25 mei in Utrecht). ‘Managers moeten de belangen van werkgever én werknemer in het oog houden.’
Berit Koopmans helpt MKB-bedrijven en praktijken bij HR-vraagstukken. Daarbij kan het niet alleen gaan over in-, door- en uitstroom van personeel, maar bijvoorbeeld ook over verzuim, beleidsmatige en arbeidsrechtelijke zaken. HR-beleid is er bij al die thema’s op gericht het werkplezier van medewerkers te vergroten, zonder het belang van de werkgever uit het oog te verliezen, legt ze uit. ‘Ik geloof dat wanneer je goed zorgt voor de medewerkers, je hun werkplezier vergroot waardoor de praktijk een betere service en zorg kan verlenen aan patiënten.’
In- en doorstroom
In de workshop bij de Dag van de Praktijkmanager zullen Berit en Sanne bij de verschillende fases in een dienstverband stilstaan. ‘Bij indiensttreding spreken we over de onboarding van je medewerkers, over het salaris en de mogelijke belastingvoordelen. Welke belastingvoordelen zijn er bijvoorbeeld als je bepaalde doelgroepen aantrekt?’
‘Bij de doorstroom bekijken we wat je kunt doen om mensen te boeien tijdens hun dienstverband. Hoe zorg je dat mensen goede ervaringen krijgen en zich blijven ontwikkelen? Daarnaast kijken we naar praktische zaken als de werkkostenregeling. Welke voordelen zijn er te behalen bij de loonbelasting, bijvoorbeeld bij als je kiest voor fietsen van de zaak?’
Van belang is daarbij ook hoe zzp’ers en interim-medewerkers op een goede manier aan de praktijk worden gebonden. ‘Ook zzp’ers moeten voelen dat ze onderdeel van je team zijn. Vaak is dat lastig, want zij werken bijvoorbeeld maar twee dagen per week bij jouw praktijk. Toch zijn ze belangrijk, want ze zijn ook de ambassadeur van je praktijk als ze weer weggaan. Dat betekent ook dat off-boarding, ook van mensen die kort bij je werken, net zo belangrijk is als on-boarding.’
Uitstroom
Ook de uitstroom, de off-boarding, zal daarom aan de orde komen de workshop. ‘Daarbij stel je een eindafrekening op, waarbij zaken aan bod kunnen komen als studiekosten en verlofdagen. Laat je die opnemen of mag je ze uitbetalen? En kun je als je krap in je personeel zit, iemand vragen om nog wat langer te blijven?’
Berit vertelt dat de insteek van de workshop vooral praktische vragen zijn die deelnemers kunnen inbrengen. ‘Waar moet je op letten als iemand in dienst komt? Heb je daarvoor goede checklists? Wat moet je doen als je een conflict hebt? Wat zijn belangrijke punten als iemand uit dienst gaat? De rol van de HR-manager strekt zich ook uit tot meer beleidsmatige zaken. Wat betekent het bijvoorbeeld voor de praktijk als een nieuwe cao wordt ingevoerd?’
Steeds gaat het erom balans te houden tussen de belangen van de praktijkhouder en die van de medewerkers, betoogt Berit. ‘Hoe kom je iemand tegemoet in zijn of haar wensen, zonder dat je bang bent die persoon te verliezen? Als je namelijk in alles meegaat, schep je mogelijk een precedent waar andere medewerkers zich ook op kunnen beroepen. Dan is het aan ons, als HR-managers, om de belangen van beide partijen in het oog te houden. En hoe kunnen we daar een gulden middenweg in vinden, zodat het voor iedereen werkbaar blijft? Het gaat steeds om het vinden van de goede balans.’
Links:
- Alexander van Kleij over ‘Binden en boeien van je team’: ‘Goede sfeer is de belangrijkste bindende factor’, 14 maart 2023
- Joost de Waard (Visser & Visser) blikt terug: ‘Praktijkmanager, ga echt managen. Claim je positie’, 15 november 2022
Dag van de Praktijkmanager (25 mei 2023): ‘In-, door- en uitstroom van medewerkers’
Berit Koopmans en Sanne van Dienst (beiden van Visser & Visser Salaris en Advies) geven in hun workshop praktische tips om het HR-beleid in de praktijk op een hoger plan te krijgen. Ze leggen daarbij de nadruk op in- en doorstroom. Daarbij bieden ze voldoende ruimte voor vragen en interactie. Ook is Berit Koopmans beschikbaar voor een speeddate tijdens de dag.
Kijk hier voor het complete programmaoverzicht van de Dag van de Praktijkmanager en meld je hier aan.
Lees verder - met dit thema
Wendy Eelsing: ‘Effectief luisteren en constructieve feedback wordt op de werkvloer vaak verwaarloosd’
19 dec 2024 3 minMedipro over de ‘Praktijk Rookvrij’-aanpak: ‘De samenwerking met huisartspraktijken is succesvol’
19 dec 2024 5 minOne Minute Coaching van Victor Mion: ‘Ga coachen in plaats van helpen. Met coachen versterk je iemands draagkracht’
9 dec 2024 5 minVictor Mion heeft een achtergrond als coach van toptennissers in de jaren ‘90. Tegenwoordig vertaalt hij zijn…
Schijnzelfstandigheid in de zorg: zo bereid je je voor
23 okt 2024 4 minIn deze blog hebben we het over schijnzelfstandigheid in de zorg. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst…
‘De dokter en de vakgroep’: Ook voor praktijkmanagers ‘verplichte kost’
14 okt 2024 5 minDe solist is bijna uitgestorven. Samenwerken met collegae is nu de norm. Bijna in alle vakken in de zorg. Of je…
Grijze haren van Gen Z: Tijd voor een gebruiksaanwijzing van deze nieuwe generatie
19 aug 2024 5 minDe intrede van Generatie Z (Gen Z) op de werkvloer is een feit. Voor leidinggevenden in de zorg kan het soms…
Tandarts Merel Kooning bij PM Actueel op 24 september: Hoe word je ‘als mens én als medisch ondernemer’ succesvol?
19 jul 2024 6 minTandarts Merel Kooning publiceerde in 2020 ‘Mama rijdt een Bentley’, dat meteen in…
Grensoverschrijdend gedrag: leiderschap én beleid ‘bittere noodzaak’
16 jul 2024 6 minDe kranten en social media staan er bol van: grensoverschrijdend gedrag. Schrijnende verhalen komen naar buiten…
Reactie toevoegen