Hoeveel is een sollicitant waard?
Het resultaat van een dealbreaker is dat de praktijkhouder zijn vacature niet op zal vullen en de sollicitant geen nieuwe baan heeft. Praktijkhouders bevinden zich daarom soms in een situatie waarin zij uit twee kwaden moeten kiezen, namelijk:
- een sollicitant vanwege zijn salariseis niet aannemen (waardoor er een personeelstekort zal ontstaan) ;
- een sollicitant tegen een 'te hoog' salaris aannemen (waardoor de salariskosten relatief hoog worden).
Om het bovenstaande te illustreren volgt hieronder een casus.
- Een preventieassistent werkt in een tandartspraktijk.
- Zijn omzet bedraagt €100.000,- per jaar.
- Hij is ingeschaald in schaal 2, pe riodie k 8 (hoogste periodiek in zijn schaal).
- Hij besluit zijn carrière elders voort te zetten en neemt ontslag.
- De agenda's van de overige behandelaren zijn vol, waardoor zijn agendavulling niet opgedeeld kan worden.
- De praktijkhouder plaatst een vacature om de ontstane vacatureruimte op te vullen.
Reacties op de vacature
Twee weken vóór de laatste werkdag van de preventieassistent, heeft de praktijkhouder 1 reactie op zijn vacature ontvangen. De reactie is van een sollicitant met 1 jaar werkervaring als preventieassistent. De sollicitant kan per direct starten.
De sollicitant wordt uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek én hij mag een dag meelopen. Zowel het kennismakingsgesprek als de nabespreking van de meeloopdag geven de praktijkhouder het gevoel dat de sollicitant een geschikte kandidaat voor de functie zal zijn. Op basis daarvan nodigt de praktijkhouder de sollicitant uit voor het arbeidsvoorwaardengesprek.
Dealbreaker tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek?
Tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek bekijken de sollicitant en de praktijkhouder de KNMT-advies salarisschalen. De praktijkhouder stelt voor om de sollicitant in te schalen in sala risschaal 2, periodiek 1 . Hij is namelijk van mening dat de sollicitant maar 1 jaar werkervaring heeft en daardoor niet hoger ingeschaald kan worden dan in periodiek 1. De sollicitant gaat echter niet akkoord met mi nder dan schaal 2 , periodiek 4 . Dit heeft hij, naar eigen zeggen, bij een andere werkgever ook aangeboden gekregen.

Advies salarisschalen: bron KNMT
De praktijkhouder heeft grofweg 3 opties.
- Aannemen en 'te veel' betalen
- Aannemen en op termijn ontslaan
- Niet aannemen en verder werven
Vermijd de situatie waarin de praktijkhouder terecht is gekomen
Om niet in dezelfde situatie als de praktijkhouder terecht te komen, is het belangrijk dat jij als praktijkhouder of praktijkmanager in staat bent om op een effectieve manier medewerkers te werven. Dit kan enerzijds gebeuren door zelf de werving uit te voeren en anderzijds kan je er ook voor kiezen om de werving uit te besteden.
De voor- en nadelen van deze opties worden in het boek Het DNA van een tandartspraktijk be schreven.
Cursus werving en selectie
Op 27 september 2016 vindt de training Werven en introduceren van nieuwe medewerkers plaats. Klik hier voor meer informatie over de cursus.
Roberto Lamsberg – Eigenaar van Dental Center Management

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Webinar ‘HR-actualiteiten’: Overzicht, grip en praktische handvatten voor praktijkmanagers
1 dec om 16:30 uur5 minAdem in, adem uit: zo geef je stress minder grip op je werkdag
25 nov om 09:00 uur4 minEen werkdag kan soms voelen als een sprint die onverwacht verandert in een marathon. Je start fris, maar…
‘Beeld dat vrouwen alleen in deeltijd willen werken is achterhaald’
12 nov om 11:45 uur3 minHet aantal Nederlanders met een voltijdbaan is de afgelopen tien jaar met bijna vijftien…
KNMT: 'Tijd niet rijp voor onderhandelingen over cao'
5 nov om 15:00 uur3 minDe ledenraad van de KNMT heeft het bestuur gevraagd duidelijkheid te verschaffen over de cao…
Edin presenteert de ABC-Management formule. Dé routekaart voor jouw groei als praktijkmanager
10 sep om 10:00 uur4 minAls praktijkmanager ben je continu in beweging. Misschien ben je klaar voor meer…
Training ‘One Minute Coach in drie maanden!’
26 jun om 17:30 uur4 minHelpen is goed, coachen is beter. Voor jezelf, je medewerkers en de praktijk. Maar wat is het verschil precies…
Laura Bas over vier generaties op de werkvloer: ‘Zoek de verbinding in plaats van de verschillen’
20 jun om 10:48 uur4 minGeneratie Z-expert Laura Bas gaf tijdens de Dag van de Praktijkmanager op 12 juni een inspirerende keynote over…
Nora Ennahachi bij de PM Dag: ‘Begin bij authentiek leiderschap, ontwikkel je en maak je onmisbaar’
19 jun om 17:00 uur4 minTijdens een boeiende masterclass deelde Nora Ennahachi, operationeel directeur van MyDent en oprichter van Dent…

Reactie toevoegen