Minister Bruins van VWS schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het contractproces verbeterd moet worden en de contracteergraad moet stijgen. Het feit dat steeds meer zorgaanbieders zonder contracten gaan werken baart hem zorgen. Bruins vindt, samen met de partijen van de hoofdlijnenakkoorden, dat een contract de voorkeursoptie moet zijn van zowel zorgverzekeraar als zorgaanbieder.
Kabinet denkt na over nieuwe regeling rondom contractering
donderdag 15 november 2018
1 min
Hij schrijft in zijn brief dat een negatieve ontwikkeling van de contracteergraad kan leiden tot een aanpassing in de wet- en regelgeving om goede zorg toch voor alle burgers betaalbaar en beschikbaar te houden. Deze wetswijziging biedt de overheid de mogelijkheid biedt om voor bepaalde (deel)sectoren de hoogte van de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg in regelgeving vast te leggen en deze dus niet langer over te laten aan de verzekeraars. Het is een afgezwakte vorm van het voorstel dat minister Schippers van Volksgezondheid in 2014 voorstelde.
Het gaat in zijn brief voornamelijk over wijkverpleging en de geestelijke gezondheidzorg, omdat in beide sectoren het aandeel niet-gecontracteerde zorg met 6% per jaar stijgt.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Checklist: Omgaan met roddelen op de werkvloer
14 jan 2013 6 minEr wordt veel geroddeld op de werkvloer. Er zijn schattingen dat 25 procent van de werktijd opgaat aan roddelen.…
Lees verder »
Regiosessies in de planning
29 nov 2012 1 minEr komen nieuwe RegioSessies aan. Zet de volgende data alvast in je agenda.
Lees verder »

Reactie toevoegen