Tandarts Marina Janssen: ‘Mijn praktijkmanager vertrouw ik blindelings’

maandag 19 april 2021

Foto: Marina Janssen

‘Er is sinds de komst van mijn praktijkmanager een last van mijn schouders gevallen’, zegt tandarts Marina Janssen opgelucht. Dat haar praktijkmanager zorgt voor een optimale planning, geeft haar rust.

Tandarts Marina Janssen is sinds 2017 een van de vijf aandeelhouders van Octant Mondzorg in Hoorn. Daar maken vier tandartspraktijken en een orthodontiepraktijk deel van uit. In haar eigen praktijk werkt haar echtgenoot Kiril Janssen sinds twee jaar als praktijkmanager. Ze heeft hem naar eigen zeggen wel eerst moeten overhalen om deze stap te zetten. Maar ze is er erg blij mee. ‘Voor mij is het belangrijk dat ik mijn praktijkmanager honderd procent kan vertrouwen.’

‘Een tijd geleden heb ik mijn praktijk verbouwd. Ik had toen nog geen praktijkmanager en er kwam heel veel op mij af. Heel vaak trok ik mijn man toen aan zijn jasje met vragen. Hij heeft ervaring in het bedrijfsleven en heeft een master supply chain management gevolgd. Daarna maakte hij de overstap naar mijn praktijk’, vervolgt ze.

Niet opgeleid voor financiën en personeelszaken

Voor Marina is het belangrijk dat alles in haar praktijk zo efficiënt en zo optimaal mogelijk verloopt. En dat haar team plezier in het werk heeft. Zodat zij zich kan bezighouden met de directe patiëntenzorg, zich verder kan ontwikkelen als tandarts en zich samen met haar team kan richten op innovaties als laserbehandelingen. “Ik wil niet in een comfortzone terechtkomen.’

‘Ik word ontlast van alles wat met de financiële administratie of met personeelszaken te maken heeft. Dat is heel prettig. Dat zijn zaken waarvoor je als tandarts ook niet bent opgeleid’, zegt Marina.

Efficiënt en optimaal plannen

Om ervoor te zorgen dat de stoelen niet onbezet zijn vanwege gaten in de agenda, zorgt de praktijkmanager voor een goede planning. Op basis van data die de praktijkmanager in een database verzamelt, beschikt Marina over betrouwbare omzetinformatie. ‘Voor mij is dat heel fijn, ik kan dat er niet bij hebben in mijn hoofd om dat zelf te doen. Ik hoef daar nu niet bij stil te staan. Ik weet welke behandelingen veel voorkomen, kronen plaatsen bijvoorbeeld. Daar zien we een flinke stijging. Dat betekent dat patiënten steeds meer het vertrouwen hebben dat wij deze behandeling goed uitvoeren.’
Marina komt uit Brazilië en soms is de Nederlandse taal nog lastig voor haar, stelt ze. Dus is het fijn dat de praktijkmanager zaken rond arbeidscontracten en dergelijke uit handen neemt.

‘Geen stap in de behandelkamer’

De praktijkmanager voert alle functioneringsgesprekken. ‘Beslissingen nemen we samen, maar ik heb het eindwoord’, verklaart Marina.

Hoe is het om zo samen met je man te werken? ‘Overdag zien we elkaar niet veel, want ik behandel patiënten en Kiril houdt zich bezig met het management. Vanwege corona proberen we onnodig menselijk verkeer in de praktijk te voorkomen. Aan het eind van de dag nemen we zaken door, maar thuis niet. Zodat je tijd hebt om leuke dingen samen te doen. We zijn heel tevreden over de gang van zaken. Wat ons betreft is er geen weg terug.’

Link: Octant Mondzorg