Tegen negatieve reviews is verweer mogelijk
Websites als ZorgkaartNederland en Google hanteren een gedragscode of beleid voor het plaatsen van reviews. De bedrijven verwijderen of corrigeren reviews, die in strijd zijn met het geldende beleid van de website. Bekijk daarom het beleid van de website, waarop een review is geplaatst. Vaak biedt dit mogelijkheid tot verweer.
Juridische stappen
Een review in strijd met een gedragscode van de website kan verwijderd worden Ook in het geval dat beschuldigingen iemands eer en goede naam aantasten, kan de review verwijderd worden door juridische stappen te ondernemen. Zo kan een praktijk sommeren tot verwijdering van de review, tot rectificatie of naar de rechter stappen.
Belangenafweging van de rechter
Juridische stappen tegen anonieme recensenten zijn lastig. Een bedrijf kan namelijk weigeren om gegevens van een anonieme recensent te verstrekken aan een tandarts. Dit overkwam een tandarts in Australië (Zie: Google moet auteur van slechte recensie Australische tandarts onthullen ). Het is aan de rechter om een belangenafweging te maken tussen privacyrechten van de recensent en de belangen van de tandarts.
Argumenten onrechtmatige review
Bij deze afweging is het belangrijk om aan te tonen waarom een review onrechtmatig of ongefundeerd is. De praktijkhouder kan aangeven of hij of zij zich eer en goede naam voelt aangetast, doordat
- De review is gebaseerd op een vermoeden of een leugen.
- De review onfatsoenlijk taalgebruik, bedreigingen, uitlokkingen of discriminerende uitlatingen bevat.
- De review suggereert dat zich een strafbaar feit voordeed zonder dat strafrechtelijk onderzoek plaatsvond of het strafrechtelijk bewezen is.
- De review afkomstig is van een concurrent, die zijn of haar eigen positie wil verstevigen.
Optreden tegen onrechtmatige reviews is dus goed mogelijk. Het hangt van de situatie af of het leidt tot verwijdering van de review.
Bron: ANT, Wat te doen bij een negatieve review op internet?
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Jouw praktijk en Google
8 mei om 10:00 uur 4 minTwintig jaar geleden had ik niet kunnen verwachten dat Google anno 2024 nog steeds zo belangrijk zou zijn voor…
Verhoogde prestaties in fysiopraktijken dankzij SpotOnMedics
22 jan om 12:52 uurDat data niet eng hoeft te zijn, dat weten de experts van SpotOnMedics al lang. Hun software wordt gebruikt…
Verlagen van werkdruk in de zorg door efficiënte communicatie en kennisuitwisseling
18 jan om 11:45 uur 4 minVolle wachtkamers, overvolle agenda's en telefoonlijnen, administratieve druk. We weten allemaal dat de zorg…
Tandarts Rob Kuypers en adviseur Mascha van Wermeskerken: 'Kuypers Mondzorg is klaar voor de toekomst'
20 dec 2023 5 minRob Kuypers, eigenaar van Kuypers Mondzorg, runde ruim dertig jaar een bloeiende tandartspraktijk binnen een…
Webinar MO Innovation Centre: De innovatieve impuls voor uw mondzorgpraktijk
19 okt 2023 3 minOp een effectieve manier op de hoogte raken van innovaties in producten en diensten die uw praktijk kunnen…
InterShift en Agilio: Intelligente software die praktijkmanagers bij al hun taken ondersteunt
26 sep 2023 4 minInterShift, bij huisartsen bekend als de aanbieder van roostersoftware voor…
Praktijkmanager Linde van der Leeuw over ReviewCollect: ‘Patiënten zien dat we alert zijn en ze snel helpen’
6 jul 2023 9 minStaas & Bergmans, een brede tandartspraktijk met drie locaties in Den Bosch en Rosmalen, werkt sinds begin…
vanBERNARD: allesomvattende software voor een efficiënte en eenvoudige bedrijfsvoering in iedere tandartspraktijk
23 mei 2023 3 minvanBERNARD heeft samen met ZorgSom & Partners een nieuw softwarepakket gebouwd en is verheugd om aan te…
Reactie toevoegen