'Zorgkaart Nederland zegt niets over kwaliteit zorg'
Dat blijkt uit onderzoek dat maandag is gepubliceerd op de website van het Nederland Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG).
Minister Schippers (Volksgezondheid) roemde Zorgkaart Nederland vorige week nog als tool voor meer transparantie in de zorg. Het door de minister uitgeroepen Jaar van de Transparantie was een succes en Zorgkaart Nederland droeg daaraan bij, aldus de minister. Dat blijkt nu nergens op gebaseerd. "In het Jaar van de transparantie – dat in maart 2016 afliep – was ZorgkaartNederland.nl nog lang niet de betrouwbare website die minister Schippers zo graag zou zien als bron van informatie over de daadwerkelijke kwaliteit van zorg", schrijven de onderzoekers.
Zorgkaart Nederland rapporteerde vorig jaar juli 980 duizend bezoekers per maand, van wie 763.000 unieke bezoekers. Uit het onderzoek naar de site blijkt dat er in 6 jaar tijd in totaal 45.548 keer een waardering aan medisch specialisten werd gegeven. Dit betekent dat per maand gemiddeld 0,08 procent van de unieke bezoekers een stem uitbrengt – het conversiepercentage. Ter vergelijking: webwinkels halen gemiddeld op 2,5 procent. 99,9 procent gebruikt de website dus voor het opzoeken van de cijfers en waarderingen van specialisten en specialismen. In zijn 6-jarige bestaan verzamelde Zorgkaart Nederland cijfers over 56,6 procent van alle medisch specialisten. Echter, de score van een specialist wordt pas valide geacht bij minste 9 waarderingen. Wanneer dit criterium gehanteerd wordt, zijn de cijfers van slechts 7,6 procent van alle specialisten valide, stellen de onderzoekers vast. De informatie die 99,9 procent van de bezoekers zoekt, is dus niets zeggend. Zorgkaart Nederland "geeft patiënten en specialisten inzage in de opinie van individuele patiënten, maar maakt de daadwerkelijke kwaliteit van zorg niet inzichtelijk. Om een betere indruk van de kwaliteit van zorg te krijgen zijn substantiële verbeteringen van dit instrument nodig," aldus de onderzoekers.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Huisarts in Beeld: digitale hulplijn voor huisartsenpraktijken
27 nov om 12:30 uur5 minVooral in landelijke regio’s staan veel huisartsenpraktijken onder druk. Baukje Hogeboom,…
DentalRules Gebruikerscongres 2025: Samenwerking en innovatie gaan hand in hand
16 okt om 12:17 uur5 minOp donderdag 25 september kleurde het Olympisch Stadion in Amsterdam goud. Tijdens het…
Huisartsenorganisatie Medi-Mere pioniert succesvol met Juvoly-AI in telefonische triage
4 sep om 15:00 uur5 minDentalRules Gebruikerscongres 2025: Een dag vol inspiratie in het Olympisch Stadion
4 sep om 14:30 uur3 minHeeft u zin in een dag vol inspiratie, praktische inzichten en waardevolle ontmoetingen?…
Cobbler Cloud: een veilig en onafhankelijk alternatief voor grote cloudaanbieders
28 aug om 09:00 uur5 minDe digitale voordeur: zo maak je zorg toegankelijker en efficiënter
10 jul om 15:00 uur4 minPatiënten verwachten duidelijkheid. Zoveel mogelijk gemak en snelheid. Toch blijft de…
Ksyos helpt de laag complexe zorg buiten het ziekenhuis te organiseren
4 jun om 15:30 uur4 minRecent is voormalig internist-infectioloog Joop Arends als medisch directeur gestart bij Ksyos. Hij blikt terug…
MO Plek is vanaf nu Mijn PM!
11 mrt om 10:01 uurLeden van het PraktijkmanagersNetwerk kunnen al jaren gebruik maken van de netwerktool MO Plek. Hierin vind je…

Reactie toevoegen