Blog: Heb je even?
In de meeste gevallen niet. Want wat gebeurt er? Mijn assistente is op het moment van mijn interruptie met de planning bezig. Met ‘mijn momentje tussendoor’ haal ik haar uit haar werkflow. Ze raakt geïrriteerd, is de draad kwijt, en loopt vertraging op met haar planning. Mijn vraag landt vervolgens niet en de mailing blijft alsnog een paar dagen liggen. Gevolg: de stress loopt op en het resultaat is nul. De assistenten op hun beurt halen mij als praktijkmanager ook wel eens uit mijn werkflow. Het is een valkuil die we allemaal wel kennen.
Maar laten wij als leidinggevenden het goede voorbeeld geven. Wat is voor mij eigenlijk de trigger om mijn assistente te storen in haar werk met iets ‘dat niet kan wachten’? Ik wil het uit mijn hoofd hebben, zekerheid hebben dat de organisatie op rolletjes blijft lopen. Maar ik bereik het tegenovergestelde.
Urgentie
Een soepele organisatie vraagt zo min mogelijk onderbrekingen van de werkflow. Maak dus onderscheid tussen zaken die urgent zijn en zaken die wel even kunnen wachten. Wanneer we elkaar alleen nog onderbreken voor urgente zaken, kunnen we op meer aandacht rekenen van degene die we aanspreken.
Zoek voor de zaken die wel even kunnen wachten het goede moment uit. Een kort gesprek op een goed gekozen moment heeft meer resultaat dan een interruptie tijdens een werkflow. Maar stel dat korte gesprek ook niet te lang uit. Want het feit dat een zaak wel even kan wachten, betekent nog niet dat deze niet belangrijk is.
Doris Post
Praktijkmanager Kliniek Tandheelkunde Sneek

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Webinar ‘HR-actualiteiten’: Overzicht, grip en praktische handvatten voor praktijkmanagers
1 dec om 16:30 uur5 minAdem in, adem uit: zo geef je stress minder grip op je werkdag
25 nov om 09:00 uur4 minEen werkdag kan soms voelen als een sprint die onverwacht verandert in een marathon. Je start fris, maar…
‘Beeld dat vrouwen alleen in deeltijd willen werken is achterhaald’
12 nov om 11:45 uur3 minHet aantal Nederlanders met een voltijdbaan is de afgelopen tien jaar met bijna vijftien…
Edin presenteert de ABC-Management formule. Dé routekaart voor jouw groei als praktijkmanager
10 sep om 10:00 uur4 minAls praktijkmanager ben je continu in beweging. Misschien ben je klaar voor meer…
Training ‘One Minute Coach in drie maanden!’
26 jun om 17:30 uur4 minHelpen is goed, coachen is beter. Voor jezelf, je medewerkers en de praktijk. Maar wat is het verschil precies…
Laura Bas over vier generaties op de werkvloer: ‘Zoek de verbinding in plaats van de verschillen’
20 jun om 10:48 uur4 minGeneratie Z-expert Laura Bas gaf tijdens de Dag van de Praktijkmanager op 12 juni een inspirerende keynote over…
Nora Ennahachi bij de PM Dag: ‘Begin bij authentiek leiderschap, ontwikkel je en maak je onmisbaar’
19 jun om 17:00 uur4 minTijdens een boeiende masterclass deelde Nora Ennahachi, operationeel directeur van MyDent en oprichter van Dent…
Kim Vermeulen over Coöperatie Paramedie Gelderland Midden: ‘Samenwerken is geen project, maar is blijvend’
17 jun om 15:30 uur5 minKim Vermeulen, praktijkmanager bij FysioDynamiek, is een van de drijvende krachten achter de Coöperatie…

Reactie toevoegen