Voor- en nadelen van protocollen
Naast wettelijke en professionele normen kan elke praktijk ook eigen normen vast leggen in protocollen.
Voordelen
- Protocollen zijn essentieel in het kwaliteitsbeleid
- Standaardisatie geeft duidelijkheid aan medewerkers en patiënten
- Protocollen vergemakkelijken het inwerken van nieuw personeel
- Protocollen kunnen de efficiëntie, met name van complexe behandelingen, verhogen
- De evaluatie van de zorg is makkelijker bij een duidelijke norm
- Continue verbetering is makkelijker vanuit een eerder vastgelegde norm
- Protocollen vergemakkelijken het leiding geven
- Gestandaardiseerde procedures en processen geven veel (cijfermatige en overige) input die het praktijkmanagement kan gebruiken om praktijkdoelen te bereiken.
Nadelen
- Ten aanzien van vorm van de protocollen is er in de wet niets geregeld.
- Wel is er een relatie met bijvoorbeeld de Kwaliteitswet Zorginstellingen (KWZ), die als hoofdkenmerk heeft dat verantwoorde zorg wordt geboden en dat zorginstellingen de eigen kwaliteit bewaken, beheersen en verbeteren.
- Protocollen alleen garanderen geen kwaliteit maar geven alleen aan dat het proces volgens de regels is gevolgd
- Protocollen zijn een middel en geen doel op zichzelf
- Bij het vastleggen van processen en procedures is de medewerking van het gehele team gewenst.
- Zonder draagvlak van het team zijn protocollen waardeloos
- Werkinstructies voor specifieke handelingen zijn voor individuele teamleden vaak praktischer dan procesbeschrijvingen
- Protocollen en werkinstructies moeten continue onderhouden worden zodat ze de actuele werkwijze beschrijven
Training
Heb je ook weleens het idee dat je de enige bent die protocollen belangrijk vindt? Een mondzorgpraktijk werkt volgens een groot aantal regels en richtlijnen die moeten worden vastgelegd in protocollen. Het is erg belangrijk dat de protocollen kloppen en iedereen op de hoogte is. Niet alleen om goede en veilige zorg te leveren, maar ook omdat de IGZ daar bij een bezoek op controleert.
Zijn de protocollen in jouw praktijk op orde? Lukt het je jouw collega’s te overtuigen van het belang ervan? En zijn ze allemaal op de hoogte? Zijn jullie klaar voor een inspectiebezoek? Met de handvatten van de training Protocollen op orde, klaar voor inspectiebezoek van donderdag 16 november, kun je in je praktijk aan de slag zodat je op al deze vragen volmondig ‘ja’ kunt antwoorden.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Webinar ‘HR-actualiteiten’: Overzicht, grip en praktische handvatten voor praktijkmanagers
1 dec om 16:30 uur5 minAdem in, adem uit: zo geef je stress minder grip op je werkdag
25 nov om 09:00 uur4 minEen werkdag kan soms voelen als een sprint die onverwacht verandert in een marathon. Je start fris, maar…
‘Beeld dat vrouwen alleen in deeltijd willen werken is achterhaald’
12 nov om 11:45 uur3 minHet aantal Nederlanders met een voltijdbaan is de afgelopen tien jaar met bijna vijftien…
Edin presenteert de ABC-Management formule. Dé routekaart voor jouw groei als praktijkmanager
10 sep om 10:00 uur4 minAls praktijkmanager ben je continu in beweging. Misschien ben je klaar voor meer…
Training ‘One Minute Coach in drie maanden!’
26 jun om 17:30 uur4 minHelpen is goed, coachen is beter. Voor jezelf, je medewerkers en de praktijk. Maar wat is het verschil precies…
Laura Bas over vier generaties op de werkvloer: ‘Zoek de verbinding in plaats van de verschillen’
20 jun om 10:48 uur4 minGeneratie Z-expert Laura Bas gaf tijdens de Dag van de Praktijkmanager op 12 juni een inspirerende keynote over…
Nora Ennahachi bij de PM Dag: ‘Begin bij authentiek leiderschap, ontwikkel je en maak je onmisbaar’
19 jun om 17:00 uur4 minTijdens een boeiende masterclass deelde Nora Ennahachi, operationeel directeur van MyDent en oprichter van Dent…
Kim Vermeulen over Coöperatie Paramedie Gelderland Midden: ‘Samenwerken is geen project, maar is blijvend’
17 jun om 15:30 uur5 minKim Vermeulen, praktijkmanager bij FysioDynamiek, is een van de drijvende krachten achter de Coöperatie…

Reactie toevoegen