Geef je nieuwe medewerker een vliegende start
Thuisgevoel ontwikkelen
Waar staat de koffie? Het antwoord op deze vraag is belangrijk voor een nieuwe medewerker. Daarom is de rondleiding een belangrijke eerste stap. Hoe sneller de nieuwe medewerker een thuisgevoel ervaart, hoe makkelijker hij of zij zal presteren. Samen de huisregels doornemen is daarom niet ‘ouderwets’ maar een effectieve manier om je nieuwe medewerker te informeren. Weten wat de gewoontes zijn geeft hem of haar houvast en zelfvertrouwen. Hij of zij zal zich sneller thuisvoelen. Belangrijk is natuurlijk ook om je nieuwe medewerker bij alle teamleden persoonlijk te introduceren. Je hoeft niet met iedereen vrienden te worden, maar het is natuurlijk fijn om met een of twee mensen alvast een ‘klik’ te voelen. Want prettig persoonlijk contact bevordert de werksfeer en doet wonderen bij het ‘inburgeren’.
Weten wat je moet doen
Hoe sneller een nieuwe medewerker weet wat er van hem verwacht wordt, hoe voortvarender de start. We proberen in onze praktijk de kennisoverdracht zo gestructureerd mogelijk aan te pakken. Wat iemand nodig heeft en moet weten om aan de slag te kunnen verschilt in de eerste plaats per functie. Voor elke functie -van baliemedewerker, preventiemedewerker tot aan tandarts en mondhygiëniste- hebben wij een stappenplan beschikbaar. Hierin staan de belangrijkste zaken die een nieuwe medewerker over de nieuwe functie moet weten. Een stappenplan geeft richting en is een goed begin. Het mooie van stappenplannen is dat je ze in een volgende situatie (al of niet aangepast) opnieuw in kunt zetten.
Persoonlijk ontwikkelingsplan
Wat iemand nodig heeft om in de werkflow te komen verschilt daarnaast per persoon. Er is altijd een verschil in ervaring, opleiding en persoonlijkheid. De ene persoon is hoog opgeleid of heeft al werkervaring en pakt de draad snel op. Een ander staat aan het begin van zijn of haar loopbaan en heeft meer houvast nodig. Een persoonlijk ontwikkelingsplan kan dan veel steun geven.
Bouw evaluatiemomenten in
Daarnaast bouwen wij op gezette tijden evaluatiemomenten in. Wat gaat wel en wat gaat niet goed? Wees duidelijk over wat je verwachtingen zijn, maar laat ook merken dat niet alles meteen perfect hoeft te zijn. Hoe meer ruimte je creëert, hoe eerlijker een nieuwe medewerker kan zijn en hoe beter je hem of haar kunt helpen het werk goed op de rit te krijgen en in de juiste workflow te komen.
Alle begin is moeilijk
Maar met wat extra aandacht en ondersteuning gaat het wel veel gemakkelijker!
Doris Post
Praktijkmanager Kliniek Tandheelkunde Sneek

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Webinar ‘HR-actualiteiten’: Overzicht, grip en praktische handvatten voor praktijkmanagers
1 dec om 16:30 uur5 minAdem in, adem uit: zo geef je stress minder grip op je werkdag
25 nov om 09:00 uur4 minEen werkdag kan soms voelen als een sprint die onverwacht verandert in een marathon. Je start fris, maar…
‘Beeld dat vrouwen alleen in deeltijd willen werken is achterhaald’
12 nov om 11:45 uur3 minHet aantal Nederlanders met een voltijdbaan is de afgelopen tien jaar met bijna vijftien…
Edin presenteert de ABC-Management formule. Dé routekaart voor jouw groei als praktijkmanager
10 sep om 10:00 uur4 minAls praktijkmanager ben je continu in beweging. Misschien ben je klaar voor meer…
Training ‘One Minute Coach in drie maanden!’
26 jun om 17:30 uur4 minHelpen is goed, coachen is beter. Voor jezelf, je medewerkers en de praktijk. Maar wat is het verschil precies…
Laura Bas over vier generaties op de werkvloer: ‘Zoek de verbinding in plaats van de verschillen’
20 jun om 10:48 uur4 minGeneratie Z-expert Laura Bas gaf tijdens de Dag van de Praktijkmanager op 12 juni een inspirerende keynote over…
Nora Ennahachi bij de PM Dag: ‘Begin bij authentiek leiderschap, ontwikkel je en maak je onmisbaar’
19 jun om 17:00 uur4 minTijdens een boeiende masterclass deelde Nora Ennahachi, operationeel directeur van MyDent en oprichter van Dent…
Kim Vermeulen over Coöperatie Paramedie Gelderland Midden: ‘Samenwerken is geen project, maar is blijvend’
17 jun om 15:30 uur5 minKim Vermeulen, praktijkmanager bij FysioDynamiek, is een van de drijvende krachten achter de Coöperatie…

Reactie toevoegen