Klaar voor verandering? Af!
De gezondheidszorg is volop in beweging en staat onder druk van vele maatschappelijke veranderingen. Veel veranderingen worden geïnitieerd vanuit de overheid, maar ook de patiënt, die steeds meer geïnformeerd en mondig wordt, vraagt om verandering. Bovendien verandert de rol van de zorgverzekeraars; daar waar eerst het accent vooral werd gelegd op kostenreductie en volumebeperking wordt er nu steeds meer gestuurd op kwaliteit.
Hoe kunt u al deze (maatschappelijke) veranderingen en eisen succesvol implementeren binnen uw eigen organisatie en ondertussen kwalitatief goede zorg blijven verlenen? Dat vraagt niet alleen om een hoge mate van flexibiliteit maar vooral ook om een intensieve en effectieve samenwerking met uw medewerkers en met andere stakeholders.
Stakeholders ondervragen
De belangrijkste stakeholders van een praktijk zijn patiënten, zorgverzekeraars, collega-zorgverleners en leveranciers. Er zal door de praktijkhouder of de praktijkmanager een inspanning moeten worden geleverd om te weten wat de behoeften en wensen zijn van deze stakeholders. Om met het slechte nieuws te beginnen; deze inspanning is niet éénmalig maar zal een bepaalde frequentie moeten hebben. Het goede nieuws is dat wanneer dit binnen de organisatie wordt geborgd het uiteindelijk tot (meer) tevreden patiënten, kwalitatief betere zorg en kostenreductie zal leiden.
Over elke stakeholder moeten vragen worden beantwoord als:
- Wat vindt men belangrijk?
- Wat vindt men van onze organisatie?
- Waarin kan onze organisatie zich verbeteren?
Ik hoor u al zuchten en zeggen: "Wanneer moet ik dit gaan doen?”, “Wie moet dit gaan doen?”, “Waar haal ik de tijd vandaan?". Bedenk dan hierbij wel dat de maatschappij constant verandert en er voortdurend een beroep wordt gedaan op het aanpassingsvermogen van uw organisatie. Alleen als u bekend bent met de wensen en behoeften van uw belangrijkste partners kunt u hierop inspelen en kan uw praktijk ook in de toekomst succesvol blijven. Weet dus wat uw meest voorname belanghebbenden belangrijk vinden en handel daarnaar.
Gemeenschappelijk doel
Om uw praktijk ook daadwerkelijk mee te laten bewegen met de veranderingen in de maatschappij, moet u de input die u krijgt van uw stakeholders vertalen naar doelen voor uw praktijk. Zonder concrete doelen gaat iedere medewerker zijn eigen weg en komt de praktijk niet ver.
Maar het is niet voldoende als u als praktijkhouder of praktijkmanager de medewerkers meedeelt wat de doelen zijn. Alleen als alle medewerkers het doel niet alleen kennen, maar ook steunen, kan de praktijk in die richting bewegen. Waarom zou een individu een inspanning leveren voor de teamdoelstelling als het niet bijdraagt aan zijn individuele doelen of daar zelfs mee in conflict is? Als medewerkers gericht zijn op het verlenen van service en kwaliteit maar er zijn geen doelstellingen voor klanttevredenheid geformuleerd, dan conflicteren de gemeenschappelijke doelen met de individuele doelen. Dit kan worden opgelost door medewerkers te betrekken bij het formuleren van strategische doelstellingen. Juist de ondersteunende medewerkers hebben veel contact met de patiënten en weten vaak beter wat hun wensen zijn. Het is belangrijk dat deze informatie ook wordt meegenomen in het bepalen van de gemeenschappelijke doelen.
Hart voor de organisatie
Medewerkers kunnen ook verantwoordelijk worden voor het concreet uitvoeren of monitoren van bepaalde doelen. Een medewerker kan bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van het klanttevredenheidsonderzoek. Hij of zij moet dan ook de resultaten binnen het team bespreken en vooral op zoek gaan naar de verbeterpunten die uit de enquête naar voren komen.
Als u uw medewerkers betrekt in het formuleren van uw praktijkdoelen levert u dat bovendien meer betrokken medewerkers op. Een betrokken medewerker is niet alleen minder ziek, maar levert ook betere prestaties en is een ambassadeur van uw organisatie richting de stakeholders. U krijgt een tevreden medewerker, een zorgprofessional met hart voor de organisatie waarmee het succesvol samenwerken is!
Tips voor een flexibele praktijk
Hoe word ik een flexibele organisatie die zich makkelijk aanpast aan maatschappelijke veranderingen?
- Zorg dat u continu weet wat er speelt bij de belangrijkste ‘stakeholders’ van uw praktijk: patiënten, zorgverzekeraars, collega-zorgverleners en leveranciers. Neem in uw jaarplan op dat zij op vaste tijden steekproefsgewijs worden ondervraagd over wat hun wensen en behoeften zijn voor uw organisatie en maak een medewerker hiervoor verantwoordelijk.
- Vertaal de wensen en behoeften van de stakeholders naar concrete doelen voor uw organisatie. Doe dit samen met uw medewerkers zodat de doelen die u kiest ook aansluiten bij hun individuele doelen.
- Maak medewerkers verantwoordelijk voor het monitoren van een of meer doelen en spreek rapportagemomenten af. Hou de doelen elk jaar een keer tegen het licht en stel ze zo nodig bij.
Maarten den Heijer is sectorspecialist Medische en Vrije Beroepen bij ABN AMRO (maarten.den.heijer@nl.abnamro.com).

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Lees verder - met dit thema
Webinar ‘HR-actualiteiten’: Overzicht, grip en praktische handvatten voor praktijkmanagers
1 dec om 16:30 uur5 minAdem in, adem uit: zo geef je stress minder grip op je werkdag
25 nov om 09:00 uur4 minEen werkdag kan soms voelen als een sprint die onverwacht verandert in een marathon. Je start fris, maar…
‘Beeld dat vrouwen alleen in deeltijd willen werken is achterhaald’
12 nov om 11:45 uur3 minHet aantal Nederlanders met een voltijdbaan is de afgelopen tien jaar met bijna vijftien…
Edin presenteert de ABC-Management formule. Dé routekaart voor jouw groei als praktijkmanager
10 sep om 10:00 uur4 minAls praktijkmanager ben je continu in beweging. Misschien ben je klaar voor meer…
Training ‘One Minute Coach in drie maanden!’
26 jun om 17:30 uur4 minHelpen is goed, coachen is beter. Voor jezelf, je medewerkers en de praktijk. Maar wat is het verschil precies…
Laura Bas over vier generaties op de werkvloer: ‘Zoek de verbinding in plaats van de verschillen’
20 jun om 10:48 uur4 minGeneratie Z-expert Laura Bas gaf tijdens de Dag van de Praktijkmanager op 12 juni een inspirerende keynote over…
Nora Ennahachi bij de PM Dag: ‘Begin bij authentiek leiderschap, ontwikkel je en maak je onmisbaar’
19 jun om 17:00 uur4 minTijdens een boeiende masterclass deelde Nora Ennahachi, operationeel directeur van MyDent en oprichter van Dent…
Kim Vermeulen over Coöperatie Paramedie Gelderland Midden: ‘Samenwerken is geen project, maar is blijvend’
17 jun om 15:30 uur5 minKim Vermeulen, praktijkmanager bij FysioDynamiek, is een van de drijvende krachten achter de Coöperatie…

Reactie toevoegen